Superfoods

Superfoods zijn voedingen die buitengewone hoeveelheden nutriënten bevatten. Superfoods bevatten niet slechts 2 of 3 eigenschappen die goed voor de gezondheid zijn, maar 12 of meer! Het bijzondere aan Superfoods is dat het complete bronnen zijn van enorme concentraties mineralen, vitamines, polysachariden, aminozuren en antioxidanten. Vooral vandaag de dag heeft het menselijk lichaam behoefte aan supervoeding. Ze zijn de perfecte manier om aan de benodigde nutriënten te komen. Wanneer superfoods op een regelmatige basis geconsumeerd worden, zullen ze een positief effect hebben op de huid, organen, reproductief systeem en het immuunsysteem. Voor veel mensen zijn de meeste superfoods echter onbekenden. Daarom volgen hier enkele van de producten die wij verkopen en waar zij goed voor zijn.

Tarwegrassap
Tarwegras is al een kleine eeuw bekend als superfood, als potentieel gezondheidsbevorderend gewas. Al in de jaren '30 werd er met zowel tarwe- als roggegras geëxperimenteerd. Het poedertje dat daaruit voortkwam, vond enkele jaren later al gretig aftrek als voedingssupplement.Tarwegras moet volgens deskundigen worden geoogst vóór het gewas stengels ontwikkelt, zodat het zijn maximale voedingswaarde heeft. Daarbij gaat het volgens de kenners vooral om het chlorofyl of bladgroen, waaraan tal van goede eigenschappen worden toegeschreven. Sommige mensen beweren zelfs dat 100 gram tarwegras evenveel micronutriënten bevat als 2,3 kilogram groenten. Het is net als elke ochtend een shotje yakult drinken.

Chia zaad
Chia zaden zijn afkomstig van de Chia plant die groeit in Midden-Amerika. De Azteken, Maya’s en Inca’s ontdekten al ruim voor onze jaartelling dat chia zaad hen kracht gaf en gebruikten het zaad zowel als rijke voedingsbron, als geneesmiddel. Daarnaast werd chia zaad ook wel gezien als ‘lopers voedsel’ omdat de boodschappers een hele dag konden rennen dankzij de energie die geleverd werd door de chia zaden.

Chia zaad  is een van de meest krachtige, functionele en voedzame superfoods ter wereld. Het is een fantastische bron van vezels, gevuld met antioxidanten, vol van eiwitten, vitaminen en mineralen en bevat veel calcium en magnesium. Het is de rijkst bekende plantaardige bron voor omega-3 vetzuren.
Je kunt het door je favoriete gerecht, drankje of smoothie mengen, of door de muesli of salade doen. De snelste en eenvoudigste manier om chia zaad te eten is om een eetlepel chia zaad in een glas water of sap te roeren en het een minuut of 5 te laten staan, dan nog een keer omroeren en opdrinken. Waarschuwing: gebruik maximaal 15 gram chia zaad per dag, want chia zaden hebben een bloedverdunnende werking. De zaden kunnen meer dan twee jaar worden bewaard.

Goji bessen
Goji bessen zijn helder oranje rode vruchten afkomstig uit China, Tibet en Mongolië. De bessen staan bekend als de super vrucht van de Himalaya. In Europa wordt de goji bes ook wel wolfsbessen of happy berries genoemd, omdat ze zorgen voor een positieve levenshouding.

Goji bessen bevatten veel antioxidanten en vitamines. Antioxidanten helpen het lichaam te beschermen tegen vrije radicalen en ziekteverwekkers. Goji bessen bevatten veel vitamines A, C, B1, B2, B6 en E. Daarnaast bevatten goji bessen veel mineralen, waaronder zink, ijzer, koper, calcium, selenium en fosfor.
Het kan in allerlei soorten maaltijden verwerkt worden. Ze zijn heerlijk in salades of door de muesli. Ook in soepen en in smoothies zijn ze een goede toevoeging. Door goji bessen te mengen met noten en andere gedroogde fruitsoorten zoals cranberry’s, inca bessen en moerbeien warden ze zachter en milder van smaak. Deze mix kan je bij ons in de winkel ook vinden. Nog een tip: goji thee. Voeg een handjevol bessen aan een kpje heet water toe en laat dit ongeveer 10 minuten intrekken. Zeef de bessen uit de thee om thee te kunnen drinken of drink de thee met de bessen erin, ze smaken dan heerlijk zacht.

Inca bessen 
De inca bes, goudbes of kaapse kruisbes is een tot 2 meter hoge, eenjarige plant. De inca bes komt van nature voor in de Andes, waar ze groeit in Peru, Colombia en Ecuador. De inca bes is één van Zuid-Amerika’s meest unieke bessen, ooit verbouwd in het incarijk, vandaar de naam ‘inca berries’. De bessen worden volledig rijp geoogst en natuurlijk gedroogd. Ze hebben een lekkere zoete smaak met een lichtzure toets die onze smaakpapillen tot leven brengen.

Inca bessen hebben een hoge voedingswaarde. Ze bevatten veel antioxidanten en vitamines. Inca bessen bevatten veel vitamine B1, B2, B6, B12, A en C. Daarnaast hebben inca bessen een positief effect op de darmwerking.
Inca bessen hebben een heerlijk frisse en lichtzure smaak en zijn goed te verwerken in taarten, koekjes en energy bars. De inca bes past ook goed erg goed in ongebrande notenmixen en laat zich goed mengen met gedroogd fruit zoals cranberry’s, goji bessen, moerbijen en rozijnen. De combinatie van deze verschillende fruitsoorten geeft een unieke smaakbeleving. Ook in de muesli mag deze bes zeker niet ontbreken.

Hennepzaad
Hennep is een eenjarig gewas waarvan zowel stro als het zaad kan worden geoogst. Het zaad is oliehoudend. Voor zover bekend komt deze krachtige medicinale plant uit Centraal-Azië en het gebruik ervan gaat vermoedelijk terug tot het stenen tijdperk. Hennep bevat talloze geneeskrachtige eigenschappen en is uiterst voedzaam.
Hennep is heel gezond en populair voedsel, het is zeer rijk aan omega vetzuren, aminozuren en mineralen. Hennepzaad is rijk aan essentiële onverzadigde vettenzuren, zoals onder andere omega-3 en 6 in de meest natuurlijke verhouding en gamma-linoleen zuur (GLA), een zeldzaam essentieel vetzuur dat ook wordt teruggevonden in moedermelk. Onverzadigde vetzuren houden vaten, gewrichten, huid en geheugen in topconditie. Daarnaast bevat hennepzaad ook vitamine B, wat belangrijk is voor de stofwisseling en vitamine E, een antioxidant. Hennepzaden zijn tevens één van de beste plantaardige eiwitbronnen en zijn glutenvrij! Ze zijn daarbij makkelijk verteerbaar, in tegenstelling tot bijvoorbeeld soja en is daarom een perfect alternatief voor soja en vlees.

De zaden hebben een nootachtige smaak. De gepelde hennepzaden kun je zo uit het vuistje eten. Ze zijn ook lekker door de muesli, in yoghurt of door een salade en zelfs als tussendoortje. Je kunt ze ook gebruiken als paneermiddel voor hamburgers. 

Copyright 2014 Het Dorpsplein Statenweg 104D 3039 JK Rotterdam info@dorpspleinrotterdam.nl - Tel: 010 466 6053 l